2015. október 10., szombat

Pomodoro technika



Veled is megesett már, hogy belekezdtél valamilyen hasznos tevékenységbe (pl. könyv olvasás, nyelvtanulás, edzés, stb.), de valahogy mindig kizökkentett valami, nem sikerült koncentrálnod és aztán ment is a "levesbe" az egész?

Nálam régebben a tanulás a következőképp zajlott. Leültem, hogy most akkor aztán kőkeményen haladni fogok, de 2 perc múlva e-mailt kaptam. Persze hogy megnéztem, ahogy az lenni szokott, semmi fontos. Mire ezután újra visszazökkentem volna, akkor vagy a telefonomon jött valami, vagy a Facebook jelzett valami történést. Pár perc múlva aztán meg is untam az egészet. Szóval ez minden volt, csak fókuszált tevékenység nem.

Hamar rájöttem, hogy a zavaró tényezőket ki kell iktatnom az igazi haladáshoz. A következő problémát az jelentette, hogy mennyi időt is töltsek az adott feladattal egyszerre? Fontos kérdés, hiszen a hatékonysághoz az kell hogy kellően bele tudjak merülni az adott feladatba, ugyanakkor ne is feszegessen túlságosan a figyelmem határait.

Ezekre a problémákra nyújt remek megoldás a Pomodoro módszer, ami nem más, mint egy remek időmenedzsment technika, mégpedig olasz tanulmány. Elsőre őszintén szólva kételkedtem a módszer erejében, elsőre valahogy ez ugrott be: "Olaszok és időmenedzsment? na ne már!"

Újabb bizonyíték, hogy ne higgyünk  a sztereotípiáknak, mert az ötlet zseniális. A Pomodoro módszert egyébként bizonyos Francesco Cirillo fejlesztette ki a 80-as években, az elve pedig nagyon egyszerű: kitalálod mit akarsz csinálni, 25 percig aztán semmi mással nem foglalkozol, utána 5 perc szünet, majd újra 25 fókuszált munka.

Nálam sokkal okosabb emberek megállapították, hogy 25 perc elegendő arra hogy kellő haladást érjünk el valamiben, ugyanakkor nem túl hosszú ahhoz, hogy a figyelmünk lankadjon. Amint letelt a 25 perc, pihenhetsz, ihatsz egy teát, megnézheted a Facebook fiókod, amit csak szeretnél. Aztán pedig kezdheted újra 25 percig.

Közben az órát nem kell figyelni, a telefonodon vagy egy arra alkalmas eszközön simán állíts be egy jelzést 25 perccel későbbre.

Nekem nagyon bejött, Pomodoro-val tanulok hollandul, írom a blog bejegyzéseit, ekkora etapokkal olvasok vagy jelenleg épp németezek. Megér egy próbát, remélem nálad is beválik!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése